Vasárnap választ elnököt Kazahsztán – s bár a nyertes tekintetében nagy izgalmak nem várhatók, a körülmények annál érdekesebbek.
Januárban a közép-ázsiai posztszovjet ország megélt egy tüntetéssorozatot, melynek gyújtópontja a cseppfolyós autógáz (LPG) árliberalizációja volt, de hamar általános rendszerellenes felkeléssé, rossz nyelvek szerint színes forradalommá terebélyesedett, míg aztán az „orosz NATO”, a Közös Biztonsági Szerződés Szervezete (KBSZSZ) segítségével le nem sikerült verni.
A kazah reakció erre a demokráciaexport-kísérletre azonban nem bezárkózás és a rendszer további szigorítása volt, hanem
egy a regnáló elnök, Kászim-Zsomart Tokajev által felülről indított, sajátos demokratizáció,
egy alkotmányos népszavazás, benne rengeteg előremutató reformmal, melyek elméletileg a parlament és a helyi közigazgatás szerepének erősítését célozták a „szuperprezidenciális rendszer”, azaz kevésbé eufemisztikusan az elnök teljhatalmának kárára.
Ez a rendszer vizsgázik most: Kászim-Zsomart Tokajev elnök második ciklusában – melyre minden valószínűség szerint újraválasztják, a közvélemény-kutatások 70-80 százalék közötti többséget mérnek neki –
kiderül, mennyire gondolta komolyan a reformokat, és mennyire lehet azokat átvinni a kazah politikai rendszeren.
Inkább reformálnak, nem beszélnek
Bár Kazahsztán – amennyiben a reformok végigfutnak – gyökeresen megváltozik Nurszultan Nazarbajev 28 éven át tartó korszakához képest, a népszerűtlen exelnököt pedig Tokajev februárban leváltotta a Biztonsági Tanács jelentős hatalommal bíró elnöki székéből, a rendszer mégsem éles törést kommunikál.
Sokkal inkább
arra helyezik a hangsúlyt, hogy az előző elnök szerepe a béke és biztonság fenntartása volt,
ehhez pedig szükség volt az erős központi hatalomra, Tokajev elnöknek viszont most új terve van egy fair és igazságos Kazahsztánról.
Az elnök terveire rálátó forrásunk szerint az ország vezetőjét kifejezetten zavarja az, hogy a parlamenti képviselők szerepe jelentéktelen, senki nem ismeri a képviselőjét, és érdemi ellenzék sem létezik.
Így megpróbálnának életet lehelni a parlamentbe, lehúzni a 7 százalékos, viszonylag magas bejutási küszöböt 5 százalékra, és – kifejezetten a magyar példát alapul véve, ahol az egyéni képviselők megközelíthető, helyben ismert emberek – vegyes választási rendszerre állnának át, amelyben az alsóházi mandátumok 30 százalékáról egyéni kerületekben, 70 százalékáról pedig listán döntenek majd, ráadásul kvóta lesz női és fiatal képviselők számára is.
„A politikában a hosszú élet titka a parlamentáris rendszer”
– mondja vezető kazah diplomata forrásunk, Angela Merkel és Orbán Viktor hosszú és sikeres politikai pályafutására utalva.